پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
  • میهن وب هاست
تبلیغات
کد خبر: 2450 |
تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰ | ارسال توسط :
65 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

تهران – ایرنا – یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام از چند وقت گذشته در انتظار اصلاحی سنگین بود، گفت: وجود روند اصلاحی شاخص بورس در دو روز اخیر نمی‌تواند نگرانی چندانی را در معاملات بازار سهام ایجاد کند و این بازار دوباره در مسیر صعودی قرار می‌گیرد.

«سهیل کلاهچی» امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به روند اخیر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازار سهام از اردیبهشت ماه آغاز به حرکت در مدار صعودی کرد و با رشد همراه شد که در این مسیر از مقاومت‌هایی که در این مدت برای شاخص بورس پیش‌بینی شده بود به راحتی عبور کرد.

وی اظهار داشت: با نزدیک شدن شاخص بورس به کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد، انتظارها برای اصلاح شاخص بورس افزایش پیدا کرد اما بازار بعد از مدتی کوتاه ثبات، دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت و معاملات این بازار هر روز پر شتاب تر از روز گذشته دنبال شد.

کلاهچی با تاکید بر اینکه در امتداد رشد معاملات بازار سهام، ایجاد شتاب در روند صعودی شاخص بورس به عنوان موضوعی بسیار خطرناک در بازار تلقی می شود، گفت: وجود چنین موضوعی نشان دهنده احتمال روند اصلاحی پرقدرت در بازار است که این اتفاق اکنون در شاخص بورس رخ داده و از چند وقت گذشته هم در انتظار چنین اصلاحی در معاملات بورس بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که اگر اصلاح بازار زودتر رخ می‌داد دیگر شاهد چنین روند نزولی پرقدرتی در معاملات بورس نبودیم.

وی با بیان اینکه بازار سهام در نخستین روز هفته روند صعودی خوبی را در معاملات خود تجربه کرد، گفت: بازار از روز یکشنبه وارد مدار اصلاحی شد و امکان تداوم این اصلاح برای مدتی موقت در بازار  وجود دارد اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته احتمال بازگشت بازار به مدار صعودی بیشتر از تداوم روند اصلاحی آن برای مدتی طولانی است.

عوامل تاثیرگذار در اصلاح شاخص بورس

کلاهچی به عواملی که منجر به اصلاح دو روز گذشته شاخص بورس شد اشاره و بیان کرد: بازار از مدت ها قبل در انتظار چنین اصلاحی در بازار بود و متاسفانه این اصلاح دیر رخ داد، در چند وقت اخیر استراحت قیمتی در بازار بسیار کم رخ داد و ناکافی بود که همین امر باعث ایجاد اصلاحی عمیق در بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برخی از سهامداران بعد از بازدهی معقولی که در چند وقت اخیر از بازار کسب کردند به دنبال شناسایی سود بودند که این اتفاق در دو روز اخیر رخ داد و افزایش صورت گرفته در عرضه سهام شرکت‌ها، تاثیرگذار در روند اصلاحی شاخص بورس بود.

پیش بینی روند معاملات بورس 

وی روند معاملات بورس را پیش‌بینی کرد و گفت:  دلار به عنوان یک شاخص مهم تاثیرگذار بر روند بازار خواهد بود که در کنار آن وجود مساله تورم باعث می شوند تا قیمت سهام شرکت ها همچنان جا برای رشد داشته باشند و بازار از توانایی زیادی برای کسب بازدهی های بیشتر برخوردار است.

وی به افت قیمت دلار تا کانال ٢٧ هزار تومان در در دو روز اخیر تاکید کرد و اظهار داشت: کلیت بازار سهام با دلار ٢٣ هزار تومان در حال ارزش گذاری است؛ بنابراین اکنون کلیت بازار سرمایه گنجایش رشد بیشتر و تنظیم حرکت خود با دلار ٢٧ هزار تومان را دارد.

کلاهچی با بیان اینکه با توجه به شرایط حاکم در اقتصاد کشور، قیمت دلار با نرخ ٢٧ هزار تومان  ارزان است و افزایش قیمت این ارز طبیعی خواهد بود، اظهار داشت: شاخص کل و کلیت بازار سهام همسو با افزایش قیمت دلار در مدار صعودی قرار می گیرند و با رشدی معقول همراه خواهند شد که در این میان سهامداران می توانند بازدهی چشمگیری را از این بازار کسب کنند.

روند معاملات در بازار جهانی

این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات در بازارهای جهانی تاکید کرد و گفت: آثار قیمت های جهانی، افزایش نرخ کامودیتی ها، کاهش شاخص دلار در دنیا بر بازار  سهام مثبت خواهد بود و براساس پیش بینی ها صورت گرفته به نظر می رسد روند صعودی کامودیتی ها ادامه دار باشد اما در مسیر حرکت خود امکان ایجاد اصلاح وجود خواهد داشت.

وی به خبر منتشر شده در خصوص افزایش امیدواری ها برای ایجاد توافقات در زمینه برجام و تاثیر آن بر کاهش نرخ دلار و اصلاح شاخص بورس اشاره کرد و گفت:  این مسایل باعث شد تا سهامداران به منظور کاهش ضرر و زیان های احتمالی، تصمیم به فروش و خروج سرمایه های خود از بازار بگیرند و با رفتارهای هیجانی خود زمینه بهم ریختگی معاملات این بازار را فراهم کنند.

تاثیر مستقیم کاهش قیمت دلار بر معاملات بورس

کلاهچی به علت افت قیمت دلار در بازار تاکید کرد و گفت: دلار از لحاظ تکنیکالی آماده اصلاح بود و به نظر می رسد که تا چند روز آینده هم روند نزولی ارز ادامه دار باشد که ممکن است به دنبال چنین روندی، دلار در بازار آزاد تا نرخ ٢٧ هزار تومان اصلاح کند و شاهد تاثیر آن در روند معاملات بورس باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: وجود روند اصلاحی شاخص بورس در دو روز اخیر نمی تواند نگرانی چندانی را در بازار ایجاد کند و  بازار دوباره در مسیر صعودی قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (دوشنبه، هشتم شهریورماه) ۴۹ هزار و ۴۰۹ واحد کاهش داشت که در نهایت شاخص در کانال یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحدی به افت خود ادامه داد.

منبع خبر «» است و قالب وردپرس ایرانی خبرگزاری و خبرخوان رسالت (دموی 1) در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2450 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه قالب وردپرس ایرانی خبرگزاری و خبرخوان رسالت (دموی 1) مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قالب وردپرس ایرانی خبرگزاری و خبرخوان رسالت (دموی 1) در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید