سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-16
تبلیغات
  • میهن وب هاست
تبلیغات
کد خبر: 2306 |
تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵ | ارسال توسط :
52 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

کرمانشاه- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کیفیت بالاتر خدمات درمانی استان نسبت به میانگین کشوری خبر داد و گفت: در پنج‌ماه سپری شده از سال جاری ۸.۴ درصد بیماران بستری کرونا کل کشور فوت شده‌اند اما این آمار در استان کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری و ۶.۸ درصد بستری‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن روشنی روز چهارشنبه در نشستی خبری با اشاره به خدمات و تلاش‌های گسترده کادر درمان استان کرمانشاه در دوران شیوع کرونا، افزود: طی یک‌سال و نیم اخیر کادر درمان استان با تلاش مضاعف و به‌صورت شبانه‌روزی در حال ارائه خدمت به هم‌استانی ها بوده‌اند و در این زمینه فشار بسیار زیادی را تحمل کرده‌اند.

به گفته‌ او ۹۰ درصد از پرسنل بخش درمان از مرخصی‌های خود استفاده نکرده و بسیاری از آن‌ها شبانه‌روزی در حال ارائه خدمت بوده و هستند.

روشنی اضافه کرد: گاهی بیش‌ از ۲۰۰ بیمار طی یک شبانه‌روز فقط به یک مرکز مراجعه کرده‌اند که پذیرش، سامان‌دهی، رسیدگی و درمان آن‌ها یک فرایند بسیار سخت و طاقت‌فرسا است اما کادر درمان همواره با انگیزه و روحیه بالا در حال خدمت به بیماران بوده‌اند با این حال گاهی انتشار یک عکس نابجا می‌تواند این انگیزه را به دلسردی تبدیل کند که در این زمینه نیازمند مراقبت همگانی هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این‌که چهار هزار و ۲۰۰ پرستار و هزار و ۵۰۰ پزشک به‌ صورت مستقیم در حوزه درمان کرونا در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: طی یک‌ونیم سال گذشته ۵۲ هزار بیمار در مراکز درمانی استان بستری‌شده که ۴۸ هزار و ۳۰۰ نفر از آنان با حال خوب ترخیص شده‌اند و این خدمت بزرگ را مدیون کادر درمان و شهدای مدافع سلامت استان هستیم.

او همچنین بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط همه کرمانشاهی‌ها تاکید و اظهار کرد: بهترین راه قدردانی و تقدیر از زحمات کادر پزشکی و دادن روحیه و انگیزه‌ بیشتر به آنان، زدن ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است و این کار سبب کاهش چشمگیر ورودی مراکز درمانی و رسیدگی بهتر و باکیفیت‌تر به بیماران خواهد شد.

خدمات ارائه شده در دوران کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به تدابیر و اقدامات این دانشگاه در مدیریت ویروس کرونا اظهار کرد: ما از همان ابتدا ۱۰ تا ۲۰ درصد کل تخت‌های استان را به بیماران مبتلا به ویروس کرونا تخصیص دادیم تا به یک مرکز درمانی خاص فشار نیاید زیرا با توجه به مصرف بالای برق توسط دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، امکان تجمیع آن‌ها در یک مرکز و بیمارستان خاص وجود نداشت.

خرید ۲۵ دستگاه اکسیژن‌ساز و هشت دستگاه سی تی اسکن برای مراکز درمانی استان، راه‌اندازی سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۰۰ برای کمک به بیماران مبتلا به کرونا، راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی و برپایی چند نقاهتگاه از دیگر خدماتی بود که به گفته‌ روشنی در استان کرمانشاه انجام شده‌است.

او همچنین به طراحی یک الگوریتم درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای بیماران مبتلا به کرونا اشاره و اظهار کرد: این الگوریتم برای بیمارانی که نیاز به بستری نداشتند طراحی شد تا به‌صورت سرپایی درمان شوند که با توجه به کارآمد بودن آن، در سراسر کشور مبنای عمل مراکز درمانی قرار گرفت.

رشد ۶۳ درصدی تخت‌های ویژه

روشنی همچنین با اشاره به توسعه تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی استان عنوان کرد: در سال ۹۶ فقط ۱۶۹ تخت آی‌سی‌یو در استان کرمانشاه داشتیم اما این عدد اکنون به ۲۷۷ تخت ویژه رسیده که نشان از رشد ۶۳ درصدی دارد؛ این در حالی است که ایجاد هر تخت ویژه بین سه تا پنج میلیارد تومان هزینه دارد.

کرمانشاه بهتر از میانگین کشور

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین با بیان این‌که میزان ابتلا در پیک سوم کرونا ۱۰۵ مورد در روز بود، گفت: این رقم در پیک پنجم به ۲۴۴ نفر در روز رسیده ‌است؛ همچنین میزان بستری های پیک پنجم نسبت به پیک چهارم ۱۳۶ درصد افزایش یافته اما میزان فوتی‌های روزانه نسبت‌به بستری ها، در پیک پنجم نسبت‌به پیک سوم کرونا، ۲۰ درصد کاهش‌یافته که تزریق واکسن و بهبود روش‌های درمانی از عوامل آن به شمار می‌رود.

او با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بین ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار دارد ، گفت: طی پنج ماه سپری شده از سال جاری بیش‌از ۶۰ درصد بیماران کرونایی نیازمند بستری مراجعه‌کننده به مراکز درمانی استان کرمانشاه دچار ضریب بدحالی بالا و کاهش هوشیاری بوده اند و از این نظر در رتبه اول کشور بوده‌ایم اما میزان مرگ‌ومیر بیمارستانی استان کمتر از میانگین کشوری بوده که نشان‌دهنده روند درمانی باکیفیت و مؤثر در مراکز درمانی کرمانشاه است.

روشنی همچنین درباره‌ «شاخص کشندگی» اظهار کرد: در پنج‌ ماه سپری شده از سال جاری ۸.۴ درصد بیماران بستری کرونا کل کشور فوت شده‌اند اما این آمار در استان کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری و ۶.۸ درصد بستری‌ها است.

به گفته‌ او در ۶ ماهه دوم سال گذشته نیز آمار فوتی بستری های استان بیش‌از ۲ درصد کمتر از میانگین کشوری بوده که نشان‌دهنده استفاده از روش‌های غیرتهاجمی در درمان و یک نقطه قوت برای علوم پزشکی کرمانشاه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین با اشاره به کسب رتبه اول دفتر پرستاری استان کرمانشاه در بین دانشگاه‌های تیپ اول کشور در نیمه دوم سال ۹۹، گفت: این افتخار در حالی به دست آمد که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بین دانشگاه‌های تیپ دو قرار دارد.

امیدواریم بستری ها بیشتر از ۱۸۰۰ نفر نشود

روشنی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت بستری های کرونا در استان گفت: ما در مجموع سه هزار و ۳۶۵ تخت بیمارستانی در استان داریم که ۲ هزار و ۵۹۸ مورد از آن‌ها دانشگاهی است؛ هم‌اکنون در هزار و ۵۱۷ تخت بیماران کرونایی بستری هستند که ۷۰۵ نفر در مرکز استان، ۵۵۵ نفر در شهرستان‌ها و ۲۵۷ نفر نیز در بیمارستان‌های غیردولتی تحت درمان قرار دارند.

او با بیان این‌که معمولاً ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا نیازمند تخت مراقبت‌های ویژه هستند، اظهار کرد: هم‌اکنون ۲۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در تخت‌های ویژه و بخش آی‌سی‌یو بستری هستند.

روشنی با بیان این‌که پیش‌بینی ما هزار و ۸۰۰ بستری برای پیک پنجم کرونا بوده‌است، عنوان کرد: امیدوارم با همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان، میزان بستری های بیشتر از این عدد نشود و کادر درمان بتواند با کیفیت بیشتری خدمات درمانی را ارائه کند.

«رمدیسیویر» در همه مراکز موجود است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره وضعیت داروهای ویژه بیماران مبتلا به کرونا نیز گفت: هم‌اکنون داروی «رمدیسیویر» در همه داروخانه‌های بیمارستانی استان موجود است و زیر پوشش بیمه قرار دارد به‌طوری‌که هزینه آزاد این دارو بین چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تا پنج میلیون تومان است اما با پوشش بیمه بین ۴۳۰ تا ۴۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

او اضافه کرد: هزینه بستری بیمار یک هفته ای در بخش عادی هم به‌صورت آزاد هشت میلیون تومان اما با پوشش بیمه‌ای ۱۰ درصد این مبلغ خواهد بود و هزینه بستری یک‌هفته‌ای در بخش مراقبت‌های ویژه نیز بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان است اما با پوشش بیمه ۱۰درصد این مبلغ محاسبه و دریافت می‌شود.

به گفته‌ روشنی هم‌اکنون داروی «اکتمرا» نیز در بخش درمان استان وجود دارد اما با توجه به کمبود آن، تنها با تجویز ۲ متخصص مورد اعتماد دانشگاه عرضه می‌شود.

بیماران با ستاد هدایت همکاری کنند

روشنی همچنین درباره نحوه توزیع بیماران مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان گفت: ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی بیماران نیازمند بستری را به مراکزی که دارای تخت‌های خالی هستند، راهنمایی و هدایت می‌کنند اما در این زمینه نیز نیازمند همکاری و همراهی بیماران هستیم و آنان نباید به بستری‌شدن در یک مرکز خاص اصرار داشته باشند.

سه بیمارستان در دست ساخت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش درباره نقشه ۱۴۰۴ در حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی استان هم گفت: تا سال ۱۴۰۴ باید ۲ هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی در استان ایجاد کنیم که هم‌اکنون هزار تخت در بخش دولتی درحال‌ احداث است و ۱۲۰ تخت هم در مرکز جامع سرطان ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ همچنین سه بیمارستان روانسر، دالاهو و ثلاث در دست احداث و تکمیل می‌باشد.

خدمات دوران زلزله

روشنی همچنین گریزی به مهم‌ترین خدمات و اقدامات بخش درمان استان در ایام زلزله ۷.۳ دهم ریشتری غرب استان زد و گفت: آغاز مدیریت بنده در این معاونت با وقوع زلزله شدید سرپل‌ذهاب هم‌زمان شد که حدود یک‌سال ما را به‌صورت شبانه‌روزی درگیر کرد اما به لطف خدا با موفقیت به سرانجام رساندیم و علاوه‌بر تجلیل وزارت بهداشت رضایت زلزله‌زده‌ها را هم شاهد بودیم.

او چند مورد از مهم‌ترین خدمات معاونت درمان در دوران زلزله را این‌گونه برشمرد: «به‌کارگیری ۱۲۵ دستگاه آمبولانس، ۱۸ اتوبوس آمبولانس، انجام هزار و ۸۰۰ عمل جراحی در ۷۲ ساعت اولیه پس‌از وقوع زلزله، پذیرش ۱۵ هزار مجروح طی سه هفته، برپایی ۶ بیمارستان صحرایی کوچک و یک بیمارستان کامل و بزرگ صحرایی طی ۱۲ روز و انجام هزار و ۴۵۰ عمل جراحی و ۳۳۴ زایمان در همین یک بیمارستان و ارائه خدمات گسترده درمانی به انبوهی از زلزله‌زدگان درحالی‌که سه بیمارستان اصلی استان ازرده‌خارج شده بود.»

منبع خبر «» است و قالب وردپرس ایرانی خبرگزاری و خبرخوان رسالت (دموی 1) در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2306 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه قالب وردپرس ایرانی خبرگزاری و خبرخوان رسالت (دموی 1) مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قالب وردپرس ایرانی خبرگزاری و خبرخوان رسالت (دموی 1) در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید